39 vuotta meän väylitten ja ihmisten puolesta

kutujoki

kotijoki

rajajoki

Tornio-Muoniojokiseura ryTorne-, Lainio- & Muonio-älvars förening, tuttavallisesti Jokiseura, on kotijokiyhdistys, joka on perustettu valtioneuvoston erityisellä luvalla toimimaan Suomen ja Ruotsin rajajokien eli "meän väylitten" molemmilla puolilla Suomessa ja Ruotsissa. Sääntömääräisesti seuran hallitukseen valitaan jäsenet kaikista rajajokilaakson kunnista Suomessa ja Ruotsissa. Tornionjoki 510 km ja siihen laskeva Muonionjoki 387 km ovat Euroopan Unionin parhaiten säilyneitä lohijokia. Joet ovat Naturassa Suomessa FI1301912 ja Ruotsissa SE0820430. Jokiin nousevalla meän lohella on ollut tärkeä osa ihmisten elämää siitä asti kun Lappi on asutettu.

MEÄN LOHI – Salmo salar Botniae

Meän lohi Salmo salar Botniae on voimakkain kaikista lohista,
joita syönnöksellään vaeltaa koko Itämeren alueella.
Sanovat sitä Itämeren loheksi, vaikka serkkujensa tavoin meän lohi on Perämeren jokista luonnonvaraa.

Kun kutsuit meän lohta Itämeren loheksi, annoit sen jo muille.
Tiedä kuitenkin, että Itämeren lohta (Baltic salmon) on vain kolme (3%) prosenttia sekakantakalastuksessa merellä saaduista lohista. Meän lohi
ei ole Itämeren lohi. Pienen Simojoenkin lohia saadaan merellä saaliiksi enemmän kuin kaikkia Ahvenanmaan eteläpuolisia lohia yhteensä.

Meän lohen suku, joka kesäisin nousee kotijokiinsa, voi syntyä
vain kahlitsemattoman joen puhtaissa vesissä. Sellaisia jokia ei
Euroopassa enää montaa ole. Itämeren alueella meän lohen suvusta
on jäljellä vain alle 30 kantaa, useimmat niistä niin heikkoina,
että niitä ei pidä laisinkaan kalastaa.

Itämerellä syönnöksellään vaeltavan lohen merivaellus on
elämänpituinen kujanjuoksu. Jokainen rantavaltio pyytää meän lohta
kuin se olisi loppumatonta meren viljaa; kuin se olisi heidän omansa.
Ovat jakaneet sen kiintiöillä kuin heän silakan.

Jos meän lohi ei olisi voimakkain ja kaikkein elämänhaluisin kaikista lohista, Itämerellä ei enää olisi lohta pyydettäväksi. Voimme ylpeydellä sanoa, että Jokiseurassa toimineet ovat jo vuosikymmenet olleet paljon vartijoina ja saaneet paljon aikaan.

Lohen paluuta on aina edeltänyt merkittävät pyyntirajoitukset merellä, kuten Paavo Lipposen I hallituksen aikarajoitukset 1996-97, ajoverkkopyynnin lopettaminen sekä lohikiintiöiden puolittaminen,
jolla oli todellista vaikutusta. Niihin johtaneista toimista kannamme mielellämme osavastuumme.

Meän lohi on kiittänyt; se nousee nyt Väyhlään monilukuisemmin kuin moniin vuosikymmeniin.

A Web site of Finnish-Swedish
River Torne Organisation