Untitled

Etusivu | Ilmoitustaulu| Hallitus | Jäsenasiat | Toimintaa | Tapahtumakalenteri | Arkisto | Historiaa | Tukijat | tornionjoki.fi

: Vuosi 2010

Tornio-Muoniojokiseura ry
95700 Pello

TOIMINTAKERTOMUS vuodelta 2009

HALLINTO

Tornio-Muoniojokiseuran toimintaa johtaa seuran hallitus, johon kuuluu 28 jäsentä. Hallitus kokoontuu vuosittain 2-4 kertaa ja seuran vuosikokous pidetään alkutalvesta vuorovuosin Ruotsissa ja Suomessa. Seuran ruotsinkielinen nimi on Torne-, Lainio- & Muonioälvars förening.

Seuran puheenjohtaja on Kalrvo Aska, varapuheenjohtaja Roland Henriksson, sihteerit Heikki Nousiainen ja Bror-Erland Härmä.

Muut hallituksen jäsenet:

Enontekiö: Reijo Mannela

Muonio: Juha Niemelä

Kolari: Pekka Kivilompolo ja Juha Pieskä

Pello: Kalervo Aska, Paavo Enbuska Jouni Jaako, Heino Juuso,

Heikki Nousiainen ja David Rundgren

Ylitornio: Juhani Kauvosaari ja Vilppu Lakkapää

Tornio: Seppo Frantti ja Pekka Oinonen

Kiruna: Roland Henriksson, Bo Isovaara ja Paavo Koberg

Pajala: Bertil Aaro, Bengt Niska, Bengt Pekkari, Rudolf Rova ja Ingvar Uusitalo

Övertorneå: Bror-Erland Härmä, Göran Carlenius ja Rune Rautio

Haaparanta: Göte Ylinenjärvi

Taloudenhoitajat: Jussi Sihvo ja Bror-Erland Härmä

Tilintarkastajat: Väinö Enbuska ja Markku Ilmavirta, varalla Esa Virtanen ja Pekka Haarahiltunen sekä Kenth Alanentalo ja Hans Söderberg, varalla Thorvald Pääjärvi ja Ove Kohkoinen.

KOKOUKSET

Seuran vuosikokous pidettiin Hotelli Pellonhovissa 07.02.2009. Hallitus on kokoontunut kolme kertaa.

VARSINAINEN TOIMINTA

Tilaisuudet, lausunnot ja tiedottaminen

Vuonna 2009 seura ei ole järjestänyt omia tilaisuuksia tai seminaareja. Seuran edustajat ovat osallistuneet

useisiin tilaisuuksiin ja seminaareihin, joissa on käsitelty mm. uutta rajajokisopimusta ja Tornionjoen vesistön kalastussääntöä sekä muita vaelluskaloja koskevia aiheita. Lisäksi on annettu useita lausuntoja ja tehty

esityksiä Tornionjoen lohikannan parantamiseksi. Seuraavassa on lueteltu osallistumiset, lausunnot ja esitykset, joista kaikista on liitteet tähän toimintakertomukseen. Liitteenä on myös puheenjohtajan yhteen-veto vuoden 2009 toiminnasta. Toimintakertomuksen liitteinä ovat ovat myös muut kirjelmät ja lausunnot.

Vuosikokouksen antama julkilausuma 02.07.

Lohiaiheinen seminaari lohen kalastuksen taloudellisista vaikutuksista Äkäslompolossa 15.04.

Lausunto Euroopan Komissiolle Itämeren uudesta lohenhoitosuunnitelmasta 28.04.

Kirjelmä maa- ja metsätalousministeri Anttilalle 10.5.

Kuulemistilaisuus Rajajokisopimuksesta Torniossa 01.06

Puheenjohtajan perusteltu kirjallinen esitelmä Tornion kuulemistilaisuutta varten 01.06.

Työvaliokunnan lehdistölle antama kirjallinen lausunto Tornion kuulemistilaisuudesta

Ministeri Anttilalle jätettiin vetoomus lohistrategian laatimiseksi Suomeen Helsingissä 24.6.

Pohjoismaitten Neuvoston ympäristövaliokunnan tapaaminen Muoniossa 26.06.

Elokuussa keskusteltiin ammattikalastajien kanssa merellä.

Valtakunnallinen erittäin merkittävä ja laaja vaelluskalaseminaari Pellossa 27.-28.8.

Jokiseuran lausunto rajajokisopimuksesta 05.10.

Muu toiminta

Työvaliokunta kokoontui marraskuussa valmistelemaan jokiseuran vuosikokousta ja 25-vuotisjuhlaa. Alustava valmistelu oli aloitettu jo hallituksen kokouksessa 28.08.

Internet-yhteys

Jokiseuralla on omat erittäin hyvin toimivat kotisivut internetiin (www.tornionjoki.fi/jokiseura) ja tätä kautta seuran toiminnasta on tiedotettu monipuolisesti. Sivuilta löytyvät mm. yhteystiedot, toimintakertomus ja toimintasuunnitelma sekä erilaiset tapahtumat ja tilaisuudet.

TALOUS

Kuluja on toimintavuoden aikana kertynyt vuosikokouksesta ja hallituksen kokouksista, matkakuluista sekä toimistotarvikkeista. Toiminta on rahoitettu pussikampanjatuloilla sekä jäsenmaksuista saaduilla tuloilla sekä kannatusjäsenmaksuilla.

JÄSENISTÖ

Seuralla on oma jäsenluettelo. Jäsenmaksu on 5 euroa (50 kr). Jäsenmaksuja kerätään pääasiassa henkilökohtaisesti. Myös Ottiväline Oy on osallistunut jäsenkorttien myyntiin Pellossa.

Maksaneita jäseniä oli 31.

Seuran kunniajäseniä ovat Allan Lehto, Seppo Räty ja Hannes Pietikäinen.

alkuun